Môžete stáť pred tou najfotogenickejšou horskou prírodou pred vami a aparátom pripraveným a všetkým technickým vybavením sveta a vedomostí, ako ho použiť, ale bez porozumenia tomu, ako snímky správne komponovať, vaše fotky nemusí tak úplne zachytiť prírodu v celej jej úžasnej neuvěřitelnosti.
Keď si nie ste istí, zdá zvoliť ohľadom kompozície určitú skupinu faktorov alebo snáď inú, nič vám nebráni skúsiť oboje. Namiesto dnes už zvyčajne nebýva problém, takže nie je potrebné si tým robiť vrásky. Premyslená scéna by mala byť vždy, ak máte akékoľvek väčšie ašpirácie, než len obyčajné dokumentačné cvakanie.
Kompozícia snímku sa odvoláva na to, ako sú jej vizuálne komponenty usporiadané na obrázku. Fotografi s tými najlepšími snímkami často využívajú jednu alebo viac kompozičných techník. Keď sa ich naučíte ale aj vy poznať a používať, tak razom uvidíte dramatické prehĺbenie kvality vašich snímkov. Techník je vhodné používať najviac jednu alebo dve, aby sa snímok nestal príliš úderný a šokujúci.
Pravidlo tretín je jedna z tých najviac základných vecí, keď príde na fotenie, a je to rýchla a efektívna cesta, ako zlepšiť kvalitu snímky. V rámci použitia len skrátka rozložte fotku na tretinové obdĺžniky vertikálne aj horizontálne a použite línie okolo stredu na umiestnenie hlavného motívu fotky. Dá sa to urobiť buď priamo na línie bočné, alebo na ich bodový prienik. Toto vám vytvorí vyváženejší snímok a bude zároveň aj vizuálne zaujímavý. Aby ste to zvládli skutočne jednoducho, mnohé moderné aparáty vám umožňujú nechať si túto sieť zobraziť na hľadáčiku / displeji. Rýchlo sa teda dajú komponovať tretinové snímky, keď je pre to vhodná scéna.
Keď komponujete snímku krajiny (oblohy), tak ho nikdy neumiestňujte tak, aby bol presne v prostriedku, ale radšej tak, aby bola táto línia horizontu práve v hornej tretinovej časti alebo dolnej tretinovej časti a vy tak zdôrazníte jednu alebo druhú časť.
Ak fotíte portrét, tak si môžete pohrať s tým, že dotyčného umiestnite na nejaký zaujímavý prienik dvoch línií (hlava potom skončí na hornej ľavej tretine treba).
Hĺbka ostrosti je v zásade zóna v obrázku, ktorá sa zdá ostrá. Vy ale môžete kontrolovať, aká časť bude zaostrená aj to, ako hlboké to bude zaostrenie. To dosiahnete zmenou clony. S širšou clonou (teda nižším f číslom) sa sem dostane viac svetla a vytvorí sa užšia clona, čo znamená, že len niektoré prvky vašej scény budú ostré. Menšia clona (vyššie f číslo) vpúšťa menej svetla a vytvorí hlbšiu hĺbku ostrosti, takže je viac na scéne zároveň ostré.
Používanie hĺbky ostrosti je bežná kompozičná technika u fotiek , a ako ju použite, bude dosť závisieť na tom, aký kreatívny efekt hodláte použiť. Keď treba fotíte plot, ktorý je vedený od vás ďalej, tak môžete použiť väčšiu clonu (niečo ako f/2,8) pre užšiu hĺbku ostrosti, a tým rozmažete pozadie a pritiahnete pozornosť ku kľúčovej časti: koncovej / prednej časti plotu, ktorý vás zaujíma hlavne.
Pokiaľ ale fotíte fotku krajinky, tak budete nepochybne preferovať to, aby ste tu mali všetko ostré, vpredu aj vzadu, takže budete používať menšiu clonu (vyššie f-číslo ako f/16).
Správne svetlo je rovnako dôležité ako správna kompozícia snímky. Ak chcete tie najzaujímavejšie výsledky, tak tie vznikajú vtedy, keď deň začína alebo končí (tj. fotenie ráno alebo večer býva najdramatickejšie a najkrajšie).
Rámovanie je kompozičná technika, ktorá využíva veci zo scény, aby vytvorili rámik okolo toho hlavného, čo vás zaujíma. Keď treba fotíte niečo, tak môžete využiť mrakov, stromov, vody všetkých foriem, kvetov, ... na okrajoch snímky. Buďte v tomto kreatívni a hľadajte prirodzené cesty, ako rámovať váš subjekt prirodzene jeho okolím (jazero medzi konármi stromu, osoba na pláži skrytá kameňmi veľkými v popredí, ...).
Premyslené pridanie línií do vášho obrázku je mocná cesta, ako dať vašim obrázkom istý pocit plus navyše to nenápadne opäť priťahuje pozornosť diváka. Keď sa raz začnete už pozerať po líniách, tak je uvidíte všade. Občas budú zrejmé ako línie tvorené lesnou cestou skrze les. Iné ale budú viac subtílne ako trebárs mraky formujúce sa nečakane na oblohe. Existuje mnoho ciest, akými môžete tieto línie do vašich snímok zakomponovať a úprimne, nie je pre to žiadne jasné a správne pravidlo. Existuje ale pár techník, ktoré sa oplatí si skúsiť.
Využite vedúce línie: tieto línie sú viditeľné dobre a vedú vaše oko skrze obrázok až k hlavnému motívu. Môžu pridať veľkú dynamiku a pohyb aj scénam, ktoré by inak vyzneli trochu ploche. Môžete treba kreatívne využiť stromy v lese a pole vysokej trávy a mraky, točiacu sa cestu, ... to všetko k tomu, aby priviedla vaše oko k hlavnému subjektu snímku. Veľmi dobrou líniou sú práve stromy. Keď vyfotíte treba oblohu na šikmo (akoby v záklone), povedú vaše oči k oblohe.
Hľadajte vedúce línie len jemne naznačené: tieto línie vedú pomyselne / naznačené, takže nie sú to línie vyslovene akoby spojené. Objekty v tomto snímku sú ale umiestnené tak, že vedú oči diváka skrze po prirodzenej línii, akú nájdu. Tak napríklad, fotka turisty hľadiaceho do boku fotky naznačuje líniu jeho očí, takže sa týmto smerom tiež každý potom na fotke pozrie, čo že ste to tu videli zaujímavého. Ďalší pekný príklad je skupinka kameňov usporiadaná tak, že si ich divák spojí ako bodky na obrázku.
Mnoho ľudí dnes prepadlo (úplne zbytočne!) jednému nepríjemnému nešváru, totiž že cvakajú fotky ako na bežiacom páse len z výšky bežných ľudských očí. Samozrejme, je to pre ľudí štandardný pohľad a dajú sa tak aj nafotiť výborné snímky, ale občas scéna bude chcieť, aby ste v tejto veci boli kreatívni, čo vám naopak pridá neuveriteľný "šmrnc" do snímky. Keď teda fotíte, skúste niečo z vtáčieho pohľadu aj z pohľadu červa (položiť aparát na zem, na rozhľadňu, ...). Tiež môžete "strieľať od boku" z popolníc, plotov a pod.
Tiež variujte vzdialenosť, z akej fotíte. Niekedy skúste aj skutočne zblízka, natoľko zblízka, čo to len ide. Bežný snímok je z dokumentačného hľadiska v poriadku, ale stále to chce ono niečo navyše, čo prinúti okolie uznanlivo pokývať hlavou a povedať si v duchu: pekná fotka!
Aj keď je dnes zvykom prakticky u všetkých ľudí fotiť na ich smartphone, tak poriadne aparáty stále majú svoje miesto, pretože ponúkajú veci, aké mobilné telefóny asi nikdy nebudú: možnosť fotenia do rôznych formátov vrátane RAW, lepšia práca s hĺbkou ostrosti, možnosť mať vymeniteľné objektívy a filtre na ne, ...
Keď ste niekde vonku v outdooru a fotíte niečo, tak skúšate zaobstarať 3D svet na 2D médium, čo často nebýva tak jednoduché. Keď teda komponujete svoje snímky, snažte sa u nichrozprávať príbeh a pridať hĺbku: toto sa dá dosiahnuť okrem iného aj tým, že budete mať časť zadnú, strednú a prednú. Napríklad: keď fotografujete krásny horský horizont, tak namiesto len vyfotení horizontu s pravidlom tretín, skúste zaradiť niečo unikátne ďalšieho do popredia alebo strednej časti, čo pritiahne pozornosť - osoba, skupina stromov, pár skál, krásne jazierko, ...
Niekedy obstaranie dobrého snímu je o tom, čo všetko navyše z neho paradoxne uberiete! Veci, čo rozptyľujú pozornosť, sú divne umiestnené osoby alebo stromové haluze. To môže dramaticky zmeniť pocit z fotky. Určite preto nič nepokazíte tým, keď trochu preštudujete pred stlačením uzávierky veci na scéne, aké na seba môžu zbytočne strhovat pozornosť (typu hýbajúca sa tráva v popredí). Všetko, čo odtiahne pozornosť od vášho hlavného motívu, je nežiaduce.
Aby ste danú vec odstránili zo scény, nebojte sa v tejto veci urobiť pár krokov tam či sem, odfoťte viac a zvoľte potom takú fotku, kde sa tento efekt neprejavuje (alebo ste ho minimalizovali). Hocikedy stačí len počkať, inokedy urobiť pár krokov. Vždy je ale môžete prinajhoršom rozmazať vhodne zvolenou hĺbkou ostrosti. Nie je pritom definitívne pravidlo v tom, čo je a čo nie je deštruktívne pre pozornosť diváka. Nakoniec, to, čo jednému pripadá otravné, inému pripadá ako originálny prvok.
S digitálnymi fotoaparátmi / kamkordérmi / smartphonmi máte tú základnú výhodu, že nemusíte ako pri filme chodiť do fotolabu a týždne čakať, či sa to vôbec podarilo. Ak máte k dispozícii dostatok miesta a batérií, tak sa nebojte experimentovať a tie najhoršie hneď bez milosti zmazať na mieste. Čas od času sa ale nebojte porušiť aj tieto pravidlá...